C4:n eturipustuksien värkkäilyä

C4:set alkavat olla jo siinä iässä, että alkaa tulla tarvetta etupään nivelten ja puslien uusimiseen. Seuraavassa yksi tapa hoitaa homma.

Tästähän se lähtee. Auto nosturille ja irti lattiasta. Korkea polviasento -korkeus on se mistä itse pidän. Voi istua jakkaralla vieressä ja pääsee kurkkimaan alta ja päältä ajelematta koko ajan nosturilla ylös alas. Kuvat on räpsitty puhelimella, joten sitä se laatukin sitten on…

etupaa_ripustukset_001

Pyörä pois ja kaikkihan sen tietää, että kuraa ja moskaa riittää.

etupaa_ripustukset_002etupaa_ripustukset_003Raidetangon pää lähti aika helposti irti vaikkei minulla ollutkaan käytettävissä sopivia ulosvetäjiä. Raidetangon päät olin uusinut pari vuotta aiemmin. Ensin sokka pois, sitten mutteri auki sen verran, että mutterin yläreuna on keskitapin kanssa tasan. Alumiinisen korvakkeen alle raskaansarjan leka tukemaan ja mutteriin vasaralla napakka lyönti. Sillä se irtosi.

etupaa_ripustukset_006Sitten ahkeraa rapsuttelua, jotta saa jarrusatulan kiinnityspultit näkyviin. Laitoin sinisen pyyhkeen lattialle suojaksi. Se imee mukavasti pesuaineet ja sen kanssa on helppo roudata kurat roskiin tai pihan perälle. Kun viimein satula on irti, laitoin sen kevin varaan roikkumaan pois tieltä.

etupaa_ripustukset_015Nyt mahtuukin rakennelma kääntymään paremmin ja voikin alkaa jarrulevyn naputtelun. Sehän ei ole kiinni millään, paitsi ehkä ruostunutetupaa_ripustukset_017 melkoisen tiukkaan.

Sitten pääseekin jo paljon paremmin pesuhommiin. Tästä on hyvä jatkaa…

etupaa_ripustukset_019Melkoinen ”vuoleminen” on, että saa sen kiinteimmänkin massan irti. Etenkin tuosta… mikä ihme sen nimi voisi olla. Siis tuosta jossa tuo etupyörän laakeri ym on kiinni. Pakkohan sitä on putsata jo tuossa paikallaan, jotta saa pyörintäanturin irti. Se onkin irroteltava varovaisesti kun pienet ruuvit on suoraan alumiiniin kierteytetty.

etupaa_ripustukset_020Sitten onkin viimeinen kuva ennen irrotusta. Harmi etten innoissani älynnyt ottaa irrotusvaiheesta kuvia. Ensin iskari alapäästä irti. Ala- ja yläpallonivelten sokat irti ja mutterit sopivasti löysälle, mutta ei irti asti. Sitten kakkosnelonen pystyyn tukemaan pyörän laakeripesän alta. Tukeva pyöröterästanko mutteria vasten ja isolla vasaralla päälle. Yllättävän helposti irtosivat. Sen jälkeen tunkki alle kannattelemaan alatukivartta ja jousen jännitystä. Mutterit auki ja hitaasti tunkki alas.

etupaa_ripustukset_022etupaa_ripustukset_023Kallistuksen vakaajan linkitykset irti sekä kolme läpipulttia ja iskarin alapäästä. Sitten lähteekin alumiinilevy irti. Sen jälkeen alatukivarsi pääsee kääntymään vapaasti alas eikä olekaan enää kuin kaksi pitkää pulttia avattavana ja alatukivarsi voidaan vetää ulos kolostaan.

etupaa_ripustukset_024Iskarin yläpäästä täytyy ottaa lokasuojan keskiosa irti. Siinä ei ole mitään kummallista. Samoin ylätukivarren kiinnityksen irrotus on helppo juttu, etenkin jos on pitkiä hylsyjä. Kannattaa laittaa shimmipalat huolella talteen ja siten, että osaa laittaa ne samoille paikoille kuin missä olivatkin. Ohjauskulmien säätäminen helpottuu kummasti.

etupaa_ripustukset_025Sitten osat joutavatkin pesukoneeseen.

etupaa_ripustukset_026pesukoneen huuhtelujakson jälkeen paineilmaa ja kuivattelua mukavan pyyhkeen päällä.

etupaa_ripustukset_030Tämä löytyi aivan yllättäen ja pyytämättä. Koskaan ei katsuri valitellut eikä ajossakaan mitään tuntunut. Kumi on ainakin parista kohtaa tohjona.

etupaa_ripustukset_028Alapallon irrotuksessa voima oli tarpeen. Tapin päästä prässillä painamalla nivelkotelo antoi lopulta periksi ja tappi tuli läpi alakautta. Tukivarren alle piti tietysti ensin tehdä sopivasta putkesta tukikappale.

etupaa_ripustukset_032Kun tappi oli poissa tieltä, oli helppo painaa pallonivelen runko pois paikaltaan sopivalla työkalulla.

etupaa_ripustukset_033Prässi, jota pääsin käyttämään, on sellainen piltemamotonethonkkari -tason pöytäprässi. Sen tehot riittivät juuri ja juuri. Mutta isompia juttuja niin teholtaan kuin kooltaan tuolla värkillä ei pysty tekemään.

Seuraavana olikin vuorossa alatukivarren puslat. Ne saa pois tavallisella ruuvipenkillä puristamalla. Toiselle puolelle sopiva putki, jotta puslalla on tilaa tulla ulos ja toiselle puolelle sorvasin työkalun, jossa on pieni tappi, joka mahtuu puslan metalliholkkiin sisälle, eikä siten pääse lipsumaan puristettaessa.

etupaa_ripustukset_029Ylätukivarren pallonivelen poistin niin, että ensin leikkasin kulmahiomakoneen katkaisulaikalla niitit poikki siten, että pallonivelen ”kansi” lähti irti ja sitä kautta koko pallo pois tieltä. Sitten prässillä puristaen niitit alaspäin ja loput naputtamalla irti.

etupaa_ripustukset_035

Ylätukivarren akselien isojen mutterien löystyttämiseen käytin sitä käyttökelpoista lämpöä. Kuitenkin vain juuri sen verran, että mutterissa oleva lukitusrengas pehmeni, mutta ei sulanut. Kuvassa näyttäisi siltä, että mutterin reuna ihan hehkuisi, mutta kuva vain valehtelee.

etupaa_ripustukset_027Sitten yksi for Dummies -juttu, johon en muista itse törmänneeni. Ylätukivarsien irrotus on aika helppo juttu, mutta apukuskin puolella joutuu ottamaan hihnankiristimen irti jos meinaa saada kiinnityspultin kokonaan irti. Miten kirrata kiristintä, että saa hihnan pois pyöriltä? Tällai:

etupaa_ripustukset_047Sitten tulikin se vaikein vaihe, ainakin tähän mennessä. Miten saada ylätukivarren akseli painettua pois paikaltaan? Tunkki minulla kyllä on, mutta ei edes lainaksi riittävän isoa prässiä.

Sitten välähti! Onhan minulla iso prässi. Niin kuin monella muullakin landepaukulla. Nimittäin hydraulinen halkoja. Akselista mutterit ja isot prikat pois tieltä ja virta koneeseen. Sitten vaan v a r o v a s t i että ruodon toinen pää ei takeltele ja toisesta päästä painetaan puslaa niin pitkälle kuin mahdollista.

etupaa_ripustukset_039Sieltähän se pusla tuleekin, ja yllättävän helposti tulikin.

etupaa_ripustukset_040Sitten onkin koko setti purettuna.

etupaa_ripustukset_042Rompeet raepuhalluskaappiin ja vähän aikaa tsuh tsuhhia.

etupaa_ripustukset_043Tässä vaiheessa osiin jäi vielä paikoittain likaa mutta ovat riittävän puhtaita seuraavaan työvaiheeseen.

etupaa_ripustukset_045Sitten onkin vuorossa osien siistiminen. Valualumiiniosissa on ikävän näköisiä valupursejälkiä.

etupaa_ripustukset_050Vinkuun sopivan harva terä kiinni ettei alumiini tuki sitä. Vinguttamisen jälkeen raspiroopella hioen vingun jälki siistimmäksi.

etupaa_ripustukset_052Hiomisen jälkeen vielä kerran lasikuulilla tsuh tsuh ja näin häivytetään hiomisen naarmut pois. Nyt kelpaa alustaksi valkoinen pyyhe.

etupaa_ripustukset_053Puhallettu alumiini ei kauan pysy siistin näköisenä, joten päätin kokeilla kilikoliakryyliä. Nähtäväksi jää miten kestää.

etupaa_ripustukset_057Lakatut osat vuorostaan sinisellä pohjalla.

etupaa_ripustukset_060Juttuja on ollut etujousen poistamisesta jne. joten minäkin päätin sen ottaa alas kun kerran ei ollut enää kuin kaksi alumiiniosaa ja neljä mutteria esteenä. Ne irti ja jousi lattialle. Jousen päätä kannattaa kannatella vaikkapa tunkilla. Niiden alumiiniosien kontolla on jännitystä ja kiinnityspulttien kierteet ovat irrotettaessa vaarassa. Ai mistä tiedän?

etupaa_ripustukset_062Jouselle pesu ja takaisin asennus. Nuo kaksi alumiinilatan pätkää unohtui laittaa. Onkohan se vaarallista?

Sitten kokoamispuuhiin. Alapallon asennusta varten tein putkesta asennustyökalun. Pienet lovet alatukivarsien muotojen mukaan.

etupaa_ripustukset_065Sitten vaan prässiin ja helpostihan se pallonivel sinne putosi.

etupaa_ripustukset_069Tässä kohtaa cooltools -juttua. Paineilmaräikkä on yliveto työkalu.

etupaa_ripustukset_072Meinasi unohtua. Puhtaus on puoli ruokaa ja tässä minun mobilepesuyksikkö. Pienessä sumutinpullossa liuotinpesuainetta ja isommassa ”painepesurissa” pelkkää vettä. Vaikka tallissani onkin lattiakaivo, pesen mieluummin tällaisilla välineillä niin käytetty vesi imeytyy pyyhkeisiin eikä kastele lattiaa ihan märäksi.

etupaa_ripustukset_078Sitten yksi pari before-after -kuvia. Välissä tsuh tsuhia parikymmentä minuuttia. Ainakin kuvien aikaleiman mukaan.

etupaa_ripustukset_080etupaa_ripustukset_079Alatukivarren kasaaminen on aika suoraviivaista touhua. Alatukivarsien taaempi pultti mahtui nippa nappa tulemaan pois rungon välistä. Takaisin laitoin etukautta josta se menikin ihan itsestään. Tämä tiedoksi niille jotka epäilevät mahtuuko pultti pois paikaltaan. Kierteisiin laittelen yleensä tipan kierrelukitetta, paitsi jos pultti on kierretty suoraan alumiiniin.

etupaa_ripustukset_081Sitten ylätukivarren kimppuun. Ensimmäiseksi pitäisi ratkaista mahdoton yhtälö. Miten saada isompi pusla pienempään reikään? Tässä tapauksessa reikä ei veny…

etupaa_ripustukset_082Tuossa järjestyksessä ne pitäisi saada paikalleen. Mutta mikä on asennusjärjestys?

etupaa_ripustukset_083Taas oli käyttöä halkaisukoneelle. Halvasta jo särkyneestä ruuvipenkistä, tai sen osasta tein asennustuen. Näin puristusvoima kohdistuu vain siihen kohtaan johon prässin paine tulee. Huomaa jo asennettu toinen puslan puolikas ja prikat, joita ei passaa unohtaa.

etupaa_ripustukset_084Ja sinne se vaan uppoaa. Sisäholkkeja ei tässä vaiheessa pidä laittaa, jotta puslalla on tilaa puristua kokoon.
etupaa_ripustukset_085Sitten vaan loput osat ja holkit paikoilleen ja ylätukivarsi autoon kiinni. Yläpallonivelen asennus on pelkkä pulttaa kiinni juttu.

etupaa_ripustukset_086Hubin otin irti olka-akselista (onkohan nyt oikeat nimitykset) puhdistuksen ja lakkaamisen ajaksi. Tällaista siellä sisällä on. Tästä rattaasta anturi haistelee pyörän pyörimistä.

etupaa_ripustukset_087Seuraavaksi hubi pulteilla kiinni. Pulttikehän rei’istä yksi on sellainen josta pitkä pultti mahtuu läpi. Kehää vaan pyöritellään neljänneskierros ja uusi pultti paikalleen. Vähän lukitetta kierteisiin ja mutterit kiinni.

Tämän jälkeen laittelinkin olka-akselirakennelman valeeksi paikalleen. (Kireälle vasta sitten kun kaikki on varmasti kunnolla. Harmittaisi alkaa takoa palloniveliä irti jälleen kerran). Puhdistelujen jälkeen pyörimisanturi paikalleen. Varmuuden vuoksi putsastin kierteet. Kierre on muutes M4 x 0,7. Tämäkin vaihe huolellisesti ettei kohta ole kaksia kierteitä…

etupaa_ripustukset_089etupaa_ripustukset_088Pyörimisanturin johto oli aivan hapertunutta. Sen korjailin yksinkertaisesti pyörittämällä vulkanoituvaa teippiä haperon suojan tilalle.

etupaa_ripustukset_091Tämän jälkeen myös alapalloon nippa paikalleen ja rasvaprässillä vaseliinia sisään. Vihjeenä kerrottakoon, että paineilmalla toimiva on mukava käyttää kun toinen käsi on vapaana – vaikkapa kuvaamiseen.

Raidetangon kiinnitysreiän kohdalla saatat huomata neliön muotoisen ”himmentymän”. Teippasin ennen lakkausta kaikki reiät umpeen ettei etenkään kartioliitoksiin pääse turhia ”mömmöjä”. Varmaankin turhaa saivartelua, mutta se nyt vaan sattuu sopimaan tyyliin.

etupaa_ripustukset_090

Sitten vaan pallonivelten tapit kireälle, sokat paikalleen ja hommahan on siinä. Enää rupinen jarrulevy ja vielä rupisempi jarrusatula paikalleen niin voi alkaa sovittelemaan renkaita paikalleen.

etupaa_ripustukset_092

 

Vastaa