C3:n penkkien värkkäily.

Kun auton vuosimalli on -74, ja penkit lienevät alkuperäiset, ei kunto voi olla kovinkaan kummoinen. Pintanahkojen lisäksi huonossa kunnossa lienevät myös runkorakenteen muodostavat vaahtomuovit. Metallinen runko on yleensä vain pintakäsittelyn tarpeessa.

WP_20150925_15_55_06_ProNettiä selatessani sain ajatuksen kylmävalutekniikasta. Siis mistä? Vaahtomuovin tekemisestä aivan itse… Ensin tarvitaan muotti. Muottia varten malli. Siispä tekemään mallia.

WP_20140907_15_46_13_Pro

Otetaan työn alle vanha väsynyt istuintyyny ja ihan vaan autopakkelilla paklasin painaumat siistiksi ja tyynyn muodot kohdalleen.

WP_20150125_13_33_00_ProValmiin muotin päälle lasikuidusta muotti.

WP_20150125_13_33_32_ProTyyny ylösalaisin ja pohjapuoli työn alle.

WP_20150125_16_22_54_ProAlumiinipintaisesta pahvista ja alumiiniteipistä muotti.

WP_20150125_16_30_30_ProLasikuitumattoa paikalleen.WP_20150125_17_25_39_Pro

Hartsia päälle ja lisää mattoa.WP_20150126_19_35_34_Pro

Lisäksi puusta vahvikkeet ettei muoto muutu valun aikana.WP_20150131_17_27_33_Pro

 

Tästä kun sopivassa suhteessa sekaisin niin on yli minuutti aikaa kaataa se muottiin.

Ja kohta pursuaa ilmareijistä ja saumoista.

Kun sisältö oli kovettunut, oli aika purkaa muotin puoliskot irti toisistaan. Ilmareikien kohdalla oli oudosti onttoa.. ja kummallista saumarepeämää..

..onttohan se mokoma on sisältä. Useampikaan valuyritys ei auttanut parempaan lopputulokseen. Ei, vaikka muottiakin yritin tiivistää ja parannella. Roinat nurkkaan ja miettimään uutta lähestymistapaa foamien suhteen.

Vanha foami leikkurilla halki, jotta pystyi hahmottamaan millaiset ainevahvuudet tyynyissä on.

Materiaaliksi valitsin ns. limin, joka on tuplasti tukevampaa kuin normaali vaahtomuovi. Siitä leikkurilla palasia.

Valkoisesta normaalivaahtomuovista osa rakennetta jotta istuimesta ei tulisi liian kova. Pyöreät muodot syntyvät hiomalla.

Pintaan vielä suikaleet joiden väliin uppoavat pitkittäiset saumavarat. Tämä istuin on vielä hiomatta muotoonsa.

Suikaleitten alle liimasin tarranauhat. Niiden avulla saadaan pintaverhoilu vedätettyä syvemmälle.

Selkänojasta käytin hyväkuntoisen foamin, mutta lisäsin limistä reilut lisätyynyt sivuttaistuen lisäämiseksi.

Myös selkänojaan liimalla tarranauhat sekä suikaleet lisäämään kolmiuloitteisuutta.

Itse verhoilun teko oli aika suoraviivaista josta ei tässä sen tarkemmin. Selkänojan lisämuotojen ja kokonaan uuden istuimen vuoksi kaavoitukset oli tehtävä alusta asti.

Sekä istuimen, että selkänojan verhoilujen taakse ompelin tarranauhojen vastakappaleet.

Istuinosan verhoilu koeasennuksessa.

Uusi ja vanha paikoillaan. Uuden istuintuntuma yllättää kovuudellaan olematta kuitenkaan huono istuttava.

Vastaa